אפליקציות עירוניות

אפליקציות רשויות מקומיות - הדרך החכמה לחבר בין התושבים לעירייה

3786

אפליקציות רשויות מקומיות - הדרך החכמה לחבר בין התושבים לעירייה

בעידן הדיגיטלי של ימינו, רשויות מקומיות רבות מאמצות טכנולוגיות מתקדמות כדי לשפר את השירות לתושב ולהפוך את מערך העירייה ליעיל ונגיש יותר. אחד הכלים המרכזיים במגמה זו הוא פיתוח אפליקציות ייעודיות עבור תושבי הרשות. אפליקציות אלו מציעות שלל יתרונות משמעותיים הן עבור התושבים והן עבור העירייה עצמה. במאמר זה נסקור את התועלות הרבות הגלומות באפליקציות לרשויות מקומיות, ונציג דוגמאות מרחבי הארץ לאימוץ מוצלח של הטכנולוגיה.

שירותים זמינים 24/7 בקליק אחד

אחד היתרונות הבולטים של אפליקציות רשויות מקומיות הוא הנגשת השירותים העירוניים לתושבים בצורה נוחה וזמינה. באמצעות האפליקציה, התושבים יכולים לדווח על מפגעים, להגיש בקשות לאישורים ולרישיונות, לקבל מידע על אירועים ופעילויות בעיר, ואף לשלם חשבונות כמו ארנונה או אגרות - כל זאת בלחיצת כפתור, מכל מקום ובכל זמן. לפי נתוני מרכז המחקר של הכנסת, עיריות שהטמיעו אפליקציות לשירות התושב דיווחו על קיצור זמן הטיפול בפניות ב-30% בממוצע ועל שיפור של 25% בשביעות רצון התושבים.

כך למשל, עיריית תל אביב השיקה את אפליקציית DigiTel, המאפשרת לתושבים לקבל התראות על חסימת כבישים, לשלם דוחות חנייה, להזמין תורים במחלקות העירייה ועוד - הכל דרך הסמארטפון. בעקבות השקת האפליקציה, מספר הפניות שנפתרו תוך 24 שעות זינק מ-50% ל-85% תוך שנה. בנוסף, כ-70% מהתושבים דיווחו כי השימוש באפליקציה שיפר את יחסם כלפי העירייה והתפיסה של איכות השירות.

ייעול תהליכי העבודה וחיסכון במשאבים

מנקודת המבט של העירייה, אפליקציות רשויות מקומיות מציעות דרך חכמה ויעילה יותר לנהל את הקשר עם התושבים. האוטומציה של שירותים ותהליכים באמצעות האפליקציה מסייעת לחסוך זמן יקר של עובדי העירייה, להפחית טעויות אנוש ולהבטיח טיפול מהיר ועקבי יותר בפניות התושבים. בנוסף, איסוף הנתונים על דפוסי השימוש והצרכים של התושבים מאפשר לרשות לקבל תובנות חשובות ולהתאים את השירותים בצורה מיטבית. סקר שנערך על ידי מרכז השלטון המקומי מצא כי עיריות שאימצו אפליקציות חסכו בממוצע 10%-15% מהתקציב השנתי המוקצה לתפעול ומענה לפניות הציבור.

דוגמה מוצלחת לכך היא אפליקציית "106" של עיריית ירושלים. האפליקציה מרכזת את כלל פניות התושבים דרך ממשק אחיד, תוך מתן אפשרות לצרף תמונות, לעקוב אחר סטטוס הטיפול ולדרג את איכות השירות. בזכות האפליקציה, העירייה הצליחה לצמצם את זמן הטיפול הממוצע בפניות מ-14 ימים לפחות מ-3 ימים, תוך שיפור משמעותי בחוויית התושב.

שיפור השקיפות ושיתוף הציבור

אפליקציות רשויות מקומיות יכולות גם להוות כלי עוצמתי לשיפור השקיפות ולהגברת המעורבות האזרחית בעשייה העירונית. דרך האפליקציה, העירייה יכולה לשתף מידע שוטף על תוכניות עבודה, תקציבים, ישיבות מועצה ופרויקטים מתוכננים. במקביל, התושבים יכולים להגיב, להעלות רעיונות ולקחת חלק בתהליכי קבלת ההחלטות דרך סקרים, הצבעות ודיונים מקוונים. מחקר של האו"ם מראה כי עיריות שמשתפות את הציבור בצורה פעילה נהנות מרמות גבוהות יותר של אמון ומוניטין בקרב התושבים.

העיר חולון, למשל, פיתחה את אפליקציית "חולון שלי", המציגה מפות אינטראקטיביות של פרויקטים עירוניים, מאפשרת לתושבים להעלות הצעות לשיפורים ברחבי העיר ואף משתפת אותם בתהליכי תכנון משמעותיים. כתוצאה מכך, אלפי תושבים נרשמו לאפליקציה תוך חודשים ספורים, ועשרות רעיונות שעלו דרכה אומצו ויושמו על ידי העירייה.

עידוד עסקים מקומיים

תחום נוסף בו אפליקציות רשויות מקומיות יכולות להשפיע לטובה הוא עידוד הכלכלה המקומית. על ידי שילוב ממשקים ייעודים לבתי עסק מקומיים באפליקציה, העירייה יכולה לתת במה חשובה לחנויות, למסעדות ולספקי שירותים מקומיים. פונקציות כמו "כרטיס תושב", קופונים דיגיטליים ומבצעים מותאמים אישית יכולים להגביר את הנראות והמכירות של עסקים מקומיים, ובכך לתרום לחיזוק הקהילה ולשגשוגה הכלכלי. עיריית כפר סבא, שהשיקה את "כרטיס התושב" באפליקציה העירונית, דיווחה על גידול של 30% במכירות של בתי העסק המשתתפים תוך חצי שנה בלבד מתחילת המיזם.

אתגרים ביישום והטמעה

למרות היתרונות הברורים, חשוב לציין כי הקמה והטמעה של אפליקציית רשות מקומית אינה תהליך פשוט. הוא מצריך השקעה משמעותית של זמן ומשאבים, בחירת ספק אמין ומנוסה, הכשרת העובדים והתאמת התהליכים הפנימיים. ישנם גם אתגרי אבטחת המידע והגנה על פרטיות המשתמשים שיש להתייחס אליהם בכובד ראש. עם זאת, הדוגמאות המוצלחות מהשטח מראות שההשקעה משתלמת, וכי רשויות שעושות את המהלך נכון זוכות לפירות מתוקים בדמות שירות טוב יותר לתושב ועבודה יעילה יותר בעירייה.

לסיכום, אפליקציות רשויות מקומיות הן עתיד השירות העירוני. הן מהוות מנוע של שיפור, התייעלות ושקיפות במערכת היחסים בין התושבים לעירייה. הדרך להצלחה טמונה בהבנת הצרכים והרצונות של הקהילה, באפיון מוקפד של האפליקציה ובהטמעה הדרגתית ואיכותית בקרב העובדים והתושבים. עם מודעות לאתגרים ומחויבות אמיתית לשיפור מתמיד, עיריות שילכו בדרך זו יוכלו לחולל מהפכה אמיתית באיכות החיים של התושבים.

אנו מתמחים בפיתוח אפליקציות מתקדמות לרשויות המקומיות. צוות המומחים שלנו, עם ניסיון בליווי עשרות פרויקטים ברחבי הארץ, ישמח לעמוד לרשותכם בתהליך - החל משלב האפיון והתכנון ועד לפיתוח, הטמעה ותחזוקה מתמשכת. אנו מזמינים אתכם לשיחת ייעוץ ראשונית וללא התחייבות כדי לבחון כיצד נוכל לקחת את השירות העירוני שלכם צעד אחד קדימה. 

אם אתה מעוניין במידע נוסף בנושא אפליקציות עירוניות

צור קשר ונוכל להמליץ לך בחינם על ספקים מובילים בתחום